Emociukus tiek darbo, tiek asmeniniais reikalais kasdien naudoja net 92 proc. interneto vartotojų. Vis tik Kanadoje dėl to kilo rimtas nesusipratimas. Kanados ūkininkas pripažintas kaltu teisme, kai į užsakovo pasiūlymą dėl grūdų kainos atsakė į viršų pakelto nykščio emociuku. Kaip reikėtų naudoti emociukus darbe, kad šie nesukeltų nepatogumų ir nesusipratimų?
„Gyvename skaitmeniniame amžiuje, todėl bendravimas tiek asmeniniais, tiek darbiniais reikalais neišvengiamai keičiasi. Net jei tam naudojame iš pažiūros neįpareigojančias priemones, tokias kaip emociukai, reikia gerai apsvarstyti, kurie paveikslėliai yra tinkami naudoti bendraujant su kolegomis ar klientais, o kokių verčiau nesirinkti“, – pranešime žiniasklaidai sako Eglė Staniulionė, „Bitės“ žmonių ambasados vadovė.
Sutikimą išreiškė pakelto nykščio emociuku
Kanadoje gyvenantis ūkininkas pragyvenimui užsidirbdavo nuolat tiekdamas grūdus juos superkančiai bendrovei. Kaip bebūtų keista, abi šalys sutartis tvirtindavo bendraudami SMS žinutėmis: grūdų supirkimo bendrovė parašydavo, už kokią kainą nupirks grūdus, o ūkininkas kaskart atsakydavo „OK“, „Taip“, arba „Atrodo gerai“.
Į paskutinę žinutę ūkininkas atsakė ne žodžiais, o itin populiariu į viršų pakelto nykščio emociuku. Supirkimo bendrovė tai suprato kaip sutarties sąlygų patvirtinimą ir sandorį pripažino galiojančiu. Kiek vėliau paaiškėjo, kad ūkininkas emociuką siuntė tik norėdamas pasakyti, jog sutartį gavo, tačiau ją peržiūrės vėliau.
Kilus abipusiam pasipiktinimui, grūdų supirkimo bendrovė kreipėsi į teismą. Oficialiame sprendime aiškinama, kad teismai turi prisitaikyti prie naujos internetinės realybės, kurioje žmonės bendrauja emociukais bei nurodė ūkininkui sumokėti daugiau kaip 61 tūkst. JAV dolerių dėl neįvykdytos sutarties.
Nesusipratimų gali kilti ir darbe
„Įsivaizduokite, jūsų vadovas darbe atsiunčia naują sutartį, kurioje nurodytos naujos atsakomybės. Jūs, norėdami patvirtinti, kad ją gavote, atsiunčiate pakeltą nykštį, tačiau, kai ją perskaitote, nesutinkate su naujomis sąlygomis. Toks jūsų atsakymas gali suklaidinti vadovą ir jis sutartį pripažins kaip galiojančią“, – aiškina „Bitės“ žmonių ambasados vadovė.
Ji priduria, kad „reikia suprasti, jog šiais laikais net ir darbiniais klausimais žmonės bendrauja laisviau – naudoja žodžių trumpinius ar emociukus. Pastarieji gali būti dviprasmiški, o kiekvienas žmogus juos interpretuoja skirtingai.“
Svarbu apgalvoti, kokius emociukus naudoti
Nagrinėdamas bylą Kanados teisėjas taip pat nusprendė, kad pakelto nykščio emociukas yra pripažįstamas kaip netradicinė dokumento pasirašymo priemonė ir toliau gali būti naudojamas vietoje oficialaus parašo.
E. Staniulionė pažymi, kad toks precedentu tapęs įvykis gali sukelti paniką, dėl kurios žmonės pradės bijoti laisviau bendrauti su vadovais ar kolegomis.
„Jei bendraujant organizacijos viduje priimtina naudoti emociukus, tokia situacija ragina apsvarstyti, kaip bendraujame su kolegomis ar vadovais ir kokias šiuolaikines priemones tam pasitelkiame. Nors emociukai pagyvina kalbą ir gali padėti suprasti rašančiojo emociją, jie taip pat kelia riziką būti nesuprastiems ar suprastiems neteisingai“, – sako E. Staniulionė.
Ekspertė priduria, kad sprendžiant darbinius klausimus el. laiškais ar trumposiomis žinutėmis reikėtų vengti daugiaprasmių, per daug asmeniškų, nemandagių ar nepriimtinų emociukų.
Pavyzdžiui, suglaustų delnų emociukas gali reikšti tiek suplojimą rankomis džiaugiantis, tiek meldimąsi įvykus nelaimei, o akronimą GOAT (angl. Greatest of all time, liet. Visų laikų geriausias) reiškiantis ožkos emociukas gali būti suprastas kaip įžeidimas.
„Bitė Lietuva“ pranešimas spaudai