© LŽŪKT nuotr.
Verslais užsiimančios moterys neabejoja: verslas – rizikos sinonimas, todėl, siekiant įgyvendinti svajonę, baimės užuomazgas reikia vyti šalin. Biržuose natūralios kosmetikos parduotuvę įkūrusios mama ir dukra džiaugiasi, kad nei dėl abejonių savo jėgomis, nei dėl vyraujančių stereotipų nenuvijusios verslo minčių šalin. Sėkmė, anot jų, priklauso nuo užsispyrimo ir noro, kurio moterims tikrai nestinga. O kai dar verslo apskaitą tvarko patyrę Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos Biržų r. konsultantai, tai galima užsiimti savo tiesioginiu darbu – pelningu verslu. Apie verslo pradžią ir ateities planus kalbamės su mažosios bendrijos „Mokarda“ vadove Diana Bertule (vaizdo įrašą žiūrėkite čia).
„Mokarda“ – bendras jūsų ir mamos darbo vaisius. Kada ir kaip kilo mintis imtis nuosavo verslo?
Mama jau daugiau nei 10 metų turi grožio saloną Biržuose, kuriame dirba kosmetologe ir parduoda profesionalią kosmetiką. Prieš 2 metus įsidarbinau ten kaip administratorė. Kadangi mama tuo metu dirbo viena, neturėjau daug darbo, ieškojau, kuo dar galėčiau užsiimti. Tad nusprendėme padidinti parduodamos kosmetikos asortimentą. Taip netrukus laisva salono patalpa prisipildė įvairiomis kosmetikos priemonėmis. Nusprendėme surizikuoti ir atidaryti kosmetikos parduotuvę mieste.
„Mūsų verslo sėkmė – meilė darbui, kuri darome“, – įsitikinusios Arnita (nuotr. kairėje) ir Diana
Kodėl pasirinkta grožio terapijos sritis? Kokias paslaugas teikiate? Kokios – dar planuose?
Kadangi mama išmano kosmetikos gamybos procesus ir sudėtis, nusprendėme tuo pasinaudoti. Rinkdamos, kokių prekių ženklų kosmetika prekiausime, atidžiai tikrinome jų sudėtį. Prieš pradėdamos pardavinėti klientėms, viską pačios išbandėme. Tiesa, nemažą dalį kosmetikos jau buvo išbandžiusios ir pamėgusios mūsų grožio salono klientės. Jų geri atsiliepimai mus paskatino tęsti darbą su natūralia kosmetika. Pasirinkome nelengvą specializaciją. Nors natūralūs produktai tampa vis populiaresni, žmonės labai mažai žino apie natūralumo privalumus ir prastos kosmetikos pasekmes mūsų odai ir savijautai. Pirmus metus labai daug dirbome su klientų švietimu, pasakojome, kodėl svarbu rinktis geros sudėties ir natūralią kosmetiką, padėjome klientėms rasti joms geriausiai tinkančius produktus. Dabar labai džiaugiamės rezultatais – klientės grįžta ir vertina mūsų produktus, perka juos savo šeimoms ir rekomenduoja draugėms.
Vien sugalvoti verslo idėją – toli gražu ne visas darbas. Kokia buvo sunkiausia nuosavo verslo įkūrimo dalis?
Pirmosios prekės ir pirmuosius klientus jau turėjome. Neužilgo susiradome ir įrengėme parduotuvės patalpas. Tačiau sunkiausia buvo įregistruoti verslą ir susigalvoti pavadinimą. Kadangi mama yra Latvijos pilietė, kilo nemažai sunkumų, teko aplankyti įvairias valstybinės įstaigas. Vėliau liko tik išmokti tvarkyti finansus ir darbas galėjo prasidėti.
Pasirinkome mažąją bendriją, nes jai taikoma ribota atsakomybė, o tai reiškia, kad nereikia atsakyti savo turtu. Bendrijos nariai gali būti lygiaverčiai partneriai ir pradinis kapitalas nėra nustatytas. Taip pat aš, kaip bendrijos narė, galiu dirbti įmonėje ir kas mėnesį išsimokėti jau pelną avansu.
Kai parduotuvė vėrė duris, įdarbinome vieną pardavėją. Dirbome parduotuvėje dviese. Nepraėjus metams, atsirado galimybė perkelti parduotuvės veiklą į naujas patalpas miesto centre. Kadangi teko prisitaikyti prie ilgesnio darbo laiko, nusisamdėme antrą pardavėją.
Klientams – tik natūralūs ir pačių savininkių išbandyti produktai
Eksperimentavimas – geriausias būdas atrasti savąsias tiesas. Kaip nusprendžiate, ką atsirinkti, pritaikyti versle?
Mano darbas užtikrinti kokybiškos ir natūralios kosmetikos asortimentą. Augant klientų ratui, auga ir prekių įvairovė parduotuvėje, ir klientų lūkesčiai. Nuolatos domimės tiek vietiniais, tiek užsienio kosmetikos gamintojais, tyrinėjame kosmetikos sudėtis ir aktualijas. Stengiamės rasti geriausią, ką gali gamintojai pasiūlyti. Viską išbandome pačios ir atsirenkame, kas mums pačioms geriausiai patinka. Jei kosmetikos priemonės mūsų nesužavi, jomis neprekiaujame. Norime būti tikros, kad mūsų klientai gauna tik geriausius produktus.
Praėjus pirmiesiems įmonės metams, apžvelgėme rezultatus ir pažangą, padarėme nemažai išvadų. Šiais metais jau turiu daugiau patirties ir žinių, kaip efektyviau vykdyti veiklą, taigi tikiuosi, kad šie metai bus dar sėkmingesni nei praeiti.
Kokia jūsų verslo filosofija?
Manau mūsų verslo sėkmė – meilė darbui, kurį darome. Mums rūpi, kad klientas išsirinktų produktą, kuris jam labiausiai tinka, įsiklausome į klientų norus ir lūkesčius. Stengiamės, kad ne tik mūsų prekės būtų geros kokybės, bet ir klientui būtų malonu sugrįžti. Pardavėjos visada pasiruošusios patarti ar padėti išsirinkti dovaną artimam žmogui. Mūsų misija – lavinti žmonės apie natūralių produktų naudą sveikatai ir savijautai, prisidėti prie gamtos saugojimo ir padėti klientams jaustis ir atrodyti geriau. Nestovime vietoje, nuolatos augame, tobulėjame ir keičiame prekių asortimentą.
Kokia, jūsų manymu, svarbiausia taisyklė versle?
Mano manymu, verslo sėkmė priklauso nuo požiūrio į klientus ir darbuotojus. Jei darbuotojas jausis gerai darbe ir mylės savo darbą, tai ir klientas bus gerai aptarnaujamas ir mielai sugrįš. Sakoma, kad klientas svarbiausias, tačiau be darbuotojų nebus ir klientų.
Vis tik veržlaus verslo ašis – finansai. Kaip sekėsi tvarkytis su jais verslo pradžioje?
Mamos grožio salonas yra individuali veikla. Mažosios bendrijos ir individualios veiklos finansai labai skiriasi, todėl patirties turėjome nedaug. Į Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybą kreipėmės iš karto, kai tik gimė mintis pradėti verslą. Nusprendėme įmonės buhalterijos tvarkymą patikėti Jūratei Ratnikienei iš Konsultavimo tarnybos Biržų r. biuro. Verslo pradžioje ji konsultavo mus visais rūpimais klausimais, padėjo rasti tinkamiausius ir naudingiausius sprendimus. Džiaugiamės, kad turime patikimą žmogų, kuris padeda mums perprasti įmonės finansus. Drauge dirbame daugiau kaip metus.
Pradėjome verslą, kaip PVM mokėtojai, tačiau pamatėme, kad per dideli mokesčiai neleidžia mums atsiskleisti ir augti. Kad verslas galėtų sėkmingai augti, nusprendėme atsisakyti PVM mokėtojo statuso. Pasibaigus pirmiesiems verslo metams, pamatėme, kad apyvarta išaugo ir privalome vėl tapti PVM mokėtojais. Konsultavimo tarnyba labai padėjo nepasiklysti tarp mokesčių ir sėkmingai įveikti visus sunkumus.
Jau apsipratome su finansų tvarkymu ir šiuo metu galiu ramiai savo laiką skirti parduotuvės veiklai. Žinau, kad jei kils klausimų, galiu parašyti Jūratei laišką ir ji man greitai atsakys.
Iš kairės: Diana ir Arnita džiaugiasi, kad jų verslo buhalterinę apskaitą tvarko Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos Biržų r. biuro konsultantė Jūratė Ratnikienė, kuri buvo ir viena pirmųjų, palaikančių verslininkių idėją
Ačiū už pokalbį.