Kovo 13–14 dienomis Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyboje lankėsi tarptautinio projekto „Pažengusių ūkininkų gebėjimų stiprinimas“ (toliau – SKIFF) partneriai iš Graikijos, Turkijos ir Olandijos. Bendradarbiaujant siekiama sukurti darnią, įvairiakalbią elektroninių mokymo programų platformą, kuri apimtų šešias svarbias sritis: ekologinį ūkininkavimą, kaimo plėtrą, žemės ūkio rinkas, ūkio valdymą, ekonomiką, grįstą biotechnologijomis, informavimo ir komunikavimo technologijas žemės ūkyje. Tai antrasis tarptautinio projekto partnerių darbinis susitikimas, kuriame aptarti nuveikti darbai ir suplanuota tolimesnė partnerių veikla.
2015 m. rugsėjį startavęs tarptautinis projektas SKIFF yra finansuojamas Erasmus+ programos (http://www.erasmus-plius.lt/). Projekto lyderiai ir pagrindiniai administratoriai – Kompiuterinių technologijų ir spaudos Diophantus institutas prie Graikijos švietimo ir mokslo ministerijos.
Anot instituto direktoriaus pavaduotojo dr. Vasilio Delio (Vasilis Delis), projekto idėja gimė prieš dvejus metus su kolegomis diskutuojant apie bendrą žemės ūkio politiką ir vis stiprėjančiais reikalavimais tvariai ūkininkauti. „Ūkininkavimas ir maisto produktų gamyba yra itin svarbi mūsų ekonomikos sudedamoji dalis. Žemdirbiams keliami nauji reikalavimai, susiję ir su nauja rinkos situacija. Iš tikrųjų ūkininkams tenka dvigubas uždavinys: gaminti maisto produktus ir tuo pačiu apsaugoti gamtą bei išsaugoti biologinę įvairovę. Ekonominės ambicijos, naujų technologijų įtaka efektyviau naudojant gamtos išteklius, nauda visuomenei ir žemės ūkiui skatina žemdirbius tobulėti.
Tad naudodami mobiliuosius įrenginius ir pasiremdami projekto partnerių patirtimi, siekiame sukurti elektroninių mokymų platformą žemdirbiams. Suprantama, paruošti mokymo programą nėra unikalus dalykas, tačiau mes pasirinkome specifines mokymo programų temas, pvz., ekologinė žemdirbystė, informacinės ir ryšių technologijos žemės ūkyje, bioekonomika. Šios temos mokymo programą daro išskirtinę“, – sakė projekto vadovas V. Delis.
Konsultavimo tarnyba projekte dalyvauja partnerio teisėmis ir yra įsipareigojusi parengti dvi mokymo programas anglų ir lietuvių kalba: „Informacinės komunikacinės technologijos žemės ūkyje“ ir „Ūkio valdymas“ bei į lietuvių kalbą išversti kitas keturias mokymo programas, parengtas projekto partnerių. Mokymo programos bus pritaikytos pagal kiekvienos šalies pažengusių ūkininkų poreikius ir išbandytos elektroninėje mokymo platformoje. Konsultavimo tarnyba taip pat prisideda kuriant projekto rezultatų mobiliąją aplikaciją (Android ir IOS sistemos).
Projektui persiritus į antrąją įgyvendinimo pusę, atliktos pagrindinės užduotys. Sukurta įvairiakalbė mobilioji aplikacija, parengtos visos mokymų programos anglų kalba, pvz., „Ekologinis ūkininkavimas“, „Kaimo plėtros programa“ ir „Žemės ūkio rinkos“ (autorius Antionio Perdikaris iš Europos vystymosi ir integravimosi instituto (Graikija)).
Olandų požiūris
Olandijos konsultavimo įmonės „Blankcon“ direktorius Hansas Blankestinas (Hans Blankestijn) projekto partnerius supažindino su mokymo programa „Bioekonomika“.
Hanso Blankestino (Hans Blankestijn) teigimu, pasaulis agroverslo srityje jau atvertė precizinio ūkininkavimo puslapį, o ateinanti bioekonomikos era su naujomis informacinėmis technologijomis paliečia įvairias ūkininkavimo sritis, tad žemdirbių mokymas šiuo klausimu itin aktualus. „Sąvoka bioekonomika nėra tiksli, labiau tiktų „žiedinė ekonomika“. Iki šiol ekonomika daugiausiai veikė pagal modelį „paimk – pagamink – išmesk“. Augant gyventojų skaičiui ir turtui, labiau nei bet kada didėja išteklių paklausa, todėl blogėja aplinkos būklė. Brangsta metalai ir mineralai, iškastinis kuras, pašarai ir maistas, taip pat švarus vanduo ir derlinga žemė. Tai nėra klausimas, ar taip atsitiks, o klausimas – kada tai atsitiks“, – įsitikinęs Hansas Blankestinas.
Daugelis olandų ūkininkauja tradiciškai, tačiau yra nemažai ir besistengiančių ūkininkauti tvariai. „Pavyzdžiui, mūsų šalyje auginama daug pomidorų. Jei pažvelgtume žiedinės ekonomikos požiūriu, matytume ne tik daržovę. Tai augalas, turintis daug ląstelienos, kurią galima panaudoti gaminant kartoną, drabužius. Be to, augale yra užkoduotas mechanizmas, padedantis augalui gintis nuo kenkėjų. Tad iš to augalo galima išskirti tą „stebuklingą“ medžiagą ir panaudoti augalų apsaugos priemonėms nuo kenkėjų gaminti. Galima iš augalo „paimti“ įvairius spalvinius preparatus. Taigi, kalbame apie pomidorą ne tik kaip apie daržovę, bet apie augalą kaip visumą, iš kurio galima pagaminti įvairių produktų. Tai nuostabu“, – įsitikinęs mokymo programos vadovas.
Lietuvos konsultantų patirtis
SKIFF projekte dalyvauja ir gausi Konsultavimo tarnybos specialistų komanda (per 10 įvairių sričių specialistų), kurie pagal kompetencijas ir pačias naujausias profesines žinias anglų kalba platformai pristato du mokymo modulius: „Informacinės komunikacinės technologijos žemės ūkyje“ ir „Ūkio valdymas“. Turint omenyje, kad ši kuriama platforma yra skirta pažengusiems ūkininkams, Konsultavimo tarnybos specialistai mokymo programų turinį kūrė atsižvelgdami į šiuolaikines technologijų galimybes žemės ūkyje, akcentuodami esminius jų veikimo principus ir naudą, pateikdami daug vaizdinės ir praktinės medžiagos, orientuodamiesi į ilgalaikę žinių panaudojimo perspektyvą.
Visos projekto parnerių parengtos mokymo programos iliustruotos konkrečiais gerosios praktikos pavyzdžiais.
Įvairiakalbią elektroninių mokymo programų platformą pažengusių ūkininkų gebėjimams stiprinti kuria darni lietuvių, graikų, olandų ir turkų specialistų komanda
Visos šešios projekte suplanuotos sukurti mokymo programos elektroninėje mokymų platformoje bus pateiktos anglų kalba iki kovo pabaigos. Balandžio pabaigoje turėtų startuoti ir penkiakalbė, tarp jų ir lietuviškoji, elektroninių mokymų programos dalis.
Žiūrėkite vaizdo reportažą iš projekto partnerių susitikimo
Oficialus projekto tinklapis, kur ir kuriama elektroninių mokymų platforma
http://class.future-farmer.eu/
Projekto veiklą ir naujienas galite stebėti ir socialiniame tinkle https://www.facebook.com/future.farmer.eu/